In het voorjaar van 2013 gaan wij (Edwin en Iwan) met de vakantiefiets weer fietsen, voor ons in een nieuw land: Spanje.
We vliegen eerst met het vliegtuig naar Valencia en na een dagje acclimatiseren stappen we daar op de fiets en volgen de weg van een oude spoorlijn naar Teruel (Via Verde de Ojos Negros).
In Teruel pakken we de route van Benjaminse (www.cyclingeurope.nl/routes/andalusie) op richting het zuiden. We zullen oude steden met veel Moorse invloeden tegenkomen, zoals Cuenca. In het zuiden van Spanje komen we door Granada aan de voet van de Sierra Nevada, het ruige deel van Andalusië. Daar zullen we flink wat hoogtemeters maken.
Uiteindelijk komen we aan de kust van de Middelandse Zee bij Malaga (waar het de afgelopen 100 jaar niet gevroren heeft!), de bekende Costa del Sol. Daar nemen we het vliegtuig weer terug naar Eindhoven.
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 36.64648, -4.4877611-05 16:55
Afstand afgelegd: 100km
Hoogtemeters: 1313m
Vandaag weer vertrokken uit Ronda. De camping daar was gisteren bijna vol. Er was vandaag een mountainbike en hardloop marathon in Ronda, dus er stonden veel bikers op de camping. Daarnaast stonden er ook nog vijf andere fietskampeerders (Nederlanders, Fransen en Duitsers).
Eerste gedeelte van de route ging weer terug over de pas waar we donderdag al overheen waren gekomen. Daarna nog een klein pasje en vanaf daar was het niet lastig meer. Laatste stukje nog wel even een flinke zeebries tegen.
We zijn er dus bijna! Het vliegveld hebben we al van afstand gezien. Morgen nog even Malaga bezoeken en dan maandagmorgen weer naar huis.
Positie: 36.71991, -5.1714209-05 18:51
Afstand afgelegd: 92.4km
Hoogtemeters: 1823m
Weer een etappe volbracht! Deze was net als gisteren weer zwaar door het weer. Het was weer warm en soms zelfs heet. Verder was het zwaar voor Edwin die zich niet lekker voelde en met een lege maag vanmorgen is begonnen.
De route was in het begin niet echt moeilijk. Later moesten we nog een flinke pas over, die ons in de warmte veel energie heeft gekost. De omgeving was wel mooi!
Op de camping was het nog even moeilijk een plaatsje met schaduw te vinden. Morgen blijven we hier ook nog een dagje.
Positie: 37.01584, -4.5591808-05 18:27
Afstand afgelegd: 111km
Hoogtemeters: 1889m
We hebben er vandaag een lange dag opzitten. Eerst door glooiend gebied, later langs meer rotsachtig gebergte. En dus continue op en neer. Aan het eind van de dag ook nog een stevige klim, de steilste van de route.
De geplande camping was wederom niets, alleen maar stacaravans. Zelfs geen stukje gras voor een tent. Dus maar een stukje doorgefietst naar Antequera en daar een hotel gezocht. De volgende camping op de route was nog te ver fietsen.
Het wordt hier wel met de dag warmer. Vandaag alleen wel een beetje te warm in de middag. Maar gelukkig nog steeds droog en nog best te doen!
Positie: 36.99574, -3.8810507-05 16:25
Afstand afgelegd: 78.5km
Hoogtemeters: 874m
Vanmorgen weer vertrokken uit Guejar Sierra. De camping daar was ondertussen een Hollandse enclave geworden doordat de ANWB kampeerreis door Andalusie er zijn standplaats voor een aantal dagen van gemaakt had.
De route was aan het begin wat saai door het vlakke achterland van Granada. Later kwamen we weer in mooi heuvelachtig gebied met nog steeds zicht op de Sierra Nevada. We hebben ook nog een extra omweggetje gemaakt over wat mooie secundaire wegen. Met wel als resultaat een extra klim, maar die was het wel waard.
Vanmorgen hing er nog flink wat sluierbewolking, nu is het weer helemaal helder en in de zon flink heet. De camping hier bestaat grotendeels uit stacaravans, maar er zijn ook een aantal terrassen met echt gras voor de toerders.
Positie: 37.16009, -3.4545805-05 16:30
Afstand afgelegd: 52km
Hoogtemeters: 1857m
Prachtig weer vandaag! Veel zon en af en toe een wolkje. Prima weer dus om de Pico Veleta te beklimmen. Eerst een heel smal en steil weggetje omhoog, later een brede weg die officieel niet bereden mag worden. Uiteindelijk kwamen we op de gewone weg uit. We zijn door gefietst tot de sneeuw ons tegenhield. Dat was op 2650m. Het was daar een drukte van belang met skiërs en sleetje rijders. Daarna natuurlijk een leuke afdaling weer naar beneden.
Net ook nog de was gedaan, kunnen we dinsdag weer met schone kleren op de fiets.
Positie: 37.16010, -3.4546404-05 15:55
Afstand afgelegd: 57.1km
Hoogtemeters: 1131m
Vanmorgen met zon vertrokken uit Gaudix. De route ging heuvelachtig door een gevarieerd gebied, eindigend bij een pas. Bij de beklimming van deze pas zagen we al een donkere wolk aan de andere kant hangen. Precies boven op de pas begon het dus ook te regenen. In de afdaling hebben we nog even onder een paar bomen geschuild voor de harde regen met zelfs even hagel. Even later werd het gelukkig weer droog en zijn we verder droog op de camping aangekomen. Laatste stukje was nog wel even pittig met de klim van 300m naar het stuwmeer.
De camping hier in Guejar Sierra is best goed en georganiseerd, met zelfs een eigen kampwinkel (en ook nog open!). Verder mooie uitzichten hier op besneeuwde bergtoppen van de Sierra Nevada. Misschien blijven we hier nog een paar dagen. Morgen zijn we van plan de Pico Veleta een stuk op te fietsen (zonder bagage). Maandag is een bezoek aan Granada gepland.
Positie: 37.30657, -3.1330203-05 17:14
Afstand afgelegd: 118km
Hoogtemeters: 1687m
Vandaag er een lange etappe op zitten. Tot dusver de langste en met de meeste hoogtemeters.
Voor vandaag was in de middag regen voorspeld en voor de rest bewolkt. We zaten dus een beetje in spanning of we ons regenpak nog nodig hadden. Gelukkig is het echter droog gebleven tot nu we in het hotel zitten. Nu onweert het, vanmorgen hebben we daarentegen veel zon gehad.
De route ging via verlaten gebied met een stuk van 14 kilometer onverhard. Dat ging gelukkig allemaal goed. Verder door veel tufstenen rotsgebied gefietst.
We zitten nu in een hotel omdat er in de omgeving van Gaudix geen camping is. Niet zo vreemd want het is een beetje een vervallen zooitje hier.
Positie: 37.90474, -3.0147102-05 16:30
Afstand afgelegd: 68.4km
Hoogtemeters: 1033m
Dat is een heel verschil met de vorigen, deze camping. We staan op een fatsoenlijk grasveld, er zijn veel meer andere tenten en bij de receptie kan je gewoon Nederlands praten. Deze camping wordt namelijk al langer door Nederlanders beheerd.
Het weer is nog steeds prima, iets warmer als gisteren. Verder aan dez kant van de bergen minder wolken als aan de andere kant.
De route van vandaag ging eerst golvend langs het stuwmeer met mooie uitzichten. Later werd het wat saaier door de bossen. Uiteindelijk moesten we nog een pas over, waarna het landschap veranderde van bergachtig naar glooiend met heel veel olijfboomgaarden. Verder konden we in de afdaling de bergen van de Sierra Nevada zien.
Op de camping hebben we een mooi uitzicht op het dorp Cazarlo. Straks nog even het dorp van dichterbij bekijken en boodschappen doen.
Positie: 38.18738, -2.7732001-05 16:51
Afstand afgelegd: 73.8km
Hoogtemeters: 1027m
Dat is fijn: vanmiddag konden we in korte broek en met korte mouwtjes fietsen! Vanmorgen was het nog wel fris, maar de zon scheen! Vanmiddag werd het zelfs bijna 20 graden, met wat onschuldig wolkjes aan de lucht.
De route begon met een eenvoudig pasje, waarna we een continue stijgende en dalende route hadden. We zijn vandaag ook de provincie grens overgestoken en zitten nu in Andalusie. Alle hellingen staan hier vol met olijfbomen.
De camping stelt wederom niet veel voor, maar licht mooi aan een stuwmeer.
Positie: 38.48778, -2.3486330-04 15:08
Afstand afgelegd: 61.8km
Hoogtemeters: 1076m
Voor vanmiddag was regen voorspeld, dus vanmorgen extra vroeg vertrokken. Even over achten zaten we op de fiets voor een ingekorte etappe over twee passen. We zouden eerst veel verder fietsen, maar zo komt het beter uit met het weer. We kwamen net voor de regen op de camping aan. Vanmorgen was het wel goed weer met veel zon, maar wel koud: 0 graden aan het begin, iets van 8 graden aan het einde. Op de camping zij we, voor zover we gezien hebben, de enige gasten.
De route van vandaag ging over hele rustige wegen, gemiddeld één auto per half uur. Dat was wel fijn want we hadden af en toe de hele breedte van de weg nodig door de slechte staat van de weg: overal gaten en afgebrokkeld asfalt. Dus wat ik gisteren vertelde over de goede wegen, klopt niet helemaal.
We moesten wel een eindje lopen want op de camping is geel telefoon bereik.
 29-04 16:42
Inmiddels is het ook gelukt om de werkelijk gereden routes te uploaden naar Garmin Connect en Strava! Met hulp van gratis Wi-Fi en buggy software van Garmin (je moet de app elke keet gedwongen stoppen, anders lukt het niet).
Positie: 38.66431, -2.4914129-04 15:58
Afstand afgelegd: 83.9km
Hoogtemeters: 900m
Vanmorgen na een klein buitje droog uit Albacete vertrokken. Fijn om weer op de fiets te zitten! Eerst over rechte wegen over een vlakte. Later over kronkelende wegen door heuvelachtig gebied. De wegen zijn hier goed, breed en vooral heel rustig, je komt bijna niemand tegen en de Spanjaarden rijden rustig en met een ruime bocht om ons heen.
We hadden gepland om op de camping in Penascosa te staan, maar bij de poort aangekomen bleek deze nog niet open. Besloten om dan maar weer in een hotel te overnachten. Heel duur is dat gelukkig hier in Spanje ook niet, vandaag betalen we 40 euro voor twee personen. Gisteren was het 42 euro.
Het is nog wel fris, vanmorgen maar 5 graden, nu ongeveer 12. Maar gelukkig zijn de wolken een beetje open getrokken en hebben we nu regelmatig zon. En in de zon is het dan meteen lekker warm!
Positie: 38.99735, -1.8524728-04 20:50
Afstand afgelegd: 0.5km
Vandaag weer heel wat beleefd! Afgelopen nacht heeft het de hele tijd gesneeuwd en we moesten onszelf vanmorgen dus uit de tent graven. Er lag denk ik wel 5 tot 10 centimeter sneeuw. Het heeft er vandaag ook nog de hele dag gesneeuwd. Morgen wordt daar ook niet veel beter. Allemaal redelijk abnormaal voor eind april in Spanje!
Fietsen was vandaag en morgen dus geen optie. Bij de receptie gevraagd of er ook nog een bus langs kwam, dat was maar alleen morgenvroeg en een kleine. Ze heeft voor ons nog een taxi gebeld, maar toen bood de bar eigenaar aan om ons terug naar Teruel te brengen. Dat hebben we maar gedaan.
In Teruel de trein terug naar Valencia genomen (samen met nog drie andere Nederlandse fietsers) en van daaruit naar Albacete. Dat ging gelukkig allemaal best goed met de fietsen en de bagage. Zo kunnen we morgen (als het hopelijk hier weer droog is) weer richting het zuiden en naar de geplande route fietsen.
Positie: 40.41253, -1.4288627-04 12:52
Gisteravond is het gaan regenen en het heeft de hele nacht flink doorgeregend. De temperatuur is ook nog verder gedaald en dus hadden we vanmorgen zelfs natte sneeuw die op de tent bleef liggen.
Omdat we vandaag een lange etappe op de planning hadden staan, die ook nog eens over 1650m hoogte gaat, hebben we besloten om maar een dagje hier op de camping in Albaracin te blijven. Nu is het intussen gelukkig droog, maar nog wel koud. Hopelijk wordt het de komende dagen wat beter.
Positie: 40.41243, -1.4289326-04 13:40
Afstand afgelegd: 41km
Hoogtemeters: 732m
Vandaag vroeg en gelukkig droog op de camping aangekomen. Eerst door glooiend landschap, later door grillerig gebied met flinke rotsen. Vandaag ook voor het eerste het kleinste verzet nodig gehad op een klimmetje. Verder af en toe nog even de zon gezien zelfs.
We zitten hier al redelijk hoog en het is dus niet warm zonder de zon, het is iets van 10 graden. Vanaf de camping hebben we uitzicht op een soort van oude vestingwal. Die zullen we vanmiddag maar eens van wat dichterbij gaan bekijken.
Positie: 40.34048, -1.1093725-04 18:59
Afstand afgelegd: 109km
Hoogtemeters: 982m
Vanmorgen uiteindelijk in de miezerregen vertrokken. De route ging vandaag de hele dag over de Via Verse Ojos Negros. Dit was vroeger een oud smal spoorlijn vanuit de kust naar een ijzererts mijn in de bergen. Deze spoorlijn is verbouwd tot fietspad.
Het eerste gedeelte gingen we omhoog door valleien tot we boven op een plateau kwamen. Het regende toen nog steeds, maar door de harde wind was het daarboven geen pretje. Het was ook maar 5 graden. Helaas dus niet kunnen genieten van de uitzichten. Gelukkig werd het later droog en is het daarna niet meer gaan regenen.
Maar besloten om niet naar de geplande camping te gaan, maar door te fietsen naar Teruel. We zitten daar nu in een goedkoop hotel naast het treinstation. Hopelijk knap het weer wat op, want dit hadden we eigenlijk niet van Spanje verwacht.
Positie: 39.87340, -0.5105125-04 08:48
Het regent! Ga je helemaal naar Spanje met de verwachting van mooi weer, krijg je dit. Het regent niet hart, maar wel continu. Hopelijk wordt het straks wat beter.
Positie: 39.87341, -0.5104824-04 16:17
Afstand afgelegd: 75.5km
Hoogtemeters: 626m
De eerste echte etappe zit erop! Vanmorgen nog flink tegenwind gehad en een wat saaie route om uit Valencia te komen. s Middags zijn we de heuvels in gereden, grotendeels over een oud spoorlijntje. Morgen gaan we daar weer verder op. Het is hier nog overal lekker rustig, weinig verkeer, camping voor ongeveer een derde gevuld.
Vandaag veel zon gehad, maar er zijn ook wat wolken. Temperatuur is goed te doen, het is nu ongeveer 21 graden.
Positie: 39.39677, -0.3335423-04 17:30
Afstand afgelegd: 28.5km
Verder rustig aan gedaan vandaag. De architectonische kunstwerken van Valencia bekeken. Nu zitten we op een steenworp van de Middellandse Zee op de camping. En we staan zelfs op een stuk groen gras!
Positie: 39.49108, -0.4742423-04 10:06
En we zijn in Valencia! Goede en snelle vlucht gehad. Vakantie kan nu echt beginnen.
Positie: 51.45807, 5.3901523-04 06:48
we zitten in het vliegtuig!