In de zomer van 2011 zijn wij (Edwin en Iwan) met de vakantiefiets bezig met een rondrit door Noorwegen. We beginnen en eindigen in Oslo, waar we met de auto (via de Grote Beltbrug (Storebæltbroen)) en de boot (DFDS Kopenhagen-Oslo) naar toe reizen.
De route die met de fiets rijden vanaf Oslo is gebaseerd op de route van het wereldfietser forum. We proberen elke dag onze positie door te sturen zodat je in de kaart door middel van de rode lijn kunt zien waar we ergens zitten.
Voor de foto's: kijk in het fotoalbum!
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 59.96500, 10.6399809-08 18:35
Afstand afgelegd: 109km
Hoogtemeters: 830m
We zijn weer terug in Oslo! Omdat het iets te ver was om helemaal naar Oslo te fietsen en het smiddags weer zou gaan regenen, maar besloten om een stukje met de trein te doen. Gisteravond de dienstregeling van de trein nog maar eens bekeken en gezien dat er alleen in de middag treinen naar Oslo gingen en eigenlijk de beste optie was om om 13:04 uur de trein in Honefoss proberen te halen. Vanmorgen dus vroeg opgestaan en in record tempo de 94km naar Honefoss gereden. De grote weg nr 7 was gelukkig een stuk rustiger nu, maar heel prettig was het niet. Wel mooi weer gehad! Met de trein naar station Lysaker gereden en daar nog even moeten wachten op de voorspelde regen in de vorm van een enorme stortvloed uit een onweersbui. We zitten nu op de grootste camping van Noorwegen: Bogstad. De auto hebben we ook al opgehaald, gelukkig stond die nog ongeschonden op zijn plekje. Morgen nog even Oslo bekijken en dan weer met de cruiseboot en de auto naar huis!
Positie: 60.42875, 9.3294908-08 18:39
Afstand afgelegd: 99km
Hoogtemeters: 940m
Vandaag weer verder gefietst richting Oslo. Grotendeels ging dit over een kleine weg die uiteindelijk op de grote weg nr 7 in Nesbyen uitkwam. Dat was best een mooie route langs meren en glooiende helingen. Vanaf Nesbyen nog 20km de 7 gevolgt, wat ook een fietsroute is. Alleen deze weg is best druk met ook veel vrachtverkeer. Dus geen pretje als er dan geen fietspad is. De fietsroute ging op het laatst nog wel over een grindweg, maar dat koste ook nog een 150 hoogtemeters! Ook geen pretje dus als je er bijna bent. We staan nu op de camping van Stavn, zonder receptie en vrij leeg. Onderweg nog wel wat gespetter gehad en in Nesbyen nog een uur gewacht tot een regenbui voorbij was. Maar we zijn weer een keer droog op de camping!
Positie: 60.52914, 8.2058307-08 20:41
Afstand afgelegd: 92km
Hoogtemeters: 1100m
Gisteravond begon het opeens op te klaren en vanmorgen was het ook nog helder. Dus maar besloten om toch te proberen de Rallarvegen te fietsen. We hebben wel het eerste stuk hulp gehad van de trein (de beroemde Flamsbana). Het keienpad was meer geschikt voor een fully als voor een starre fiets met bepakking, maar het was wel mooi. Net nadat we het hoogste punt bereikt hadden begon het, zoals voorspeld, weer te regenen. Bij de Finsehytta hebben we een tijdje gewacht tot het lichter werd en zijn toen, met wat lichte regen, verder gefietst. Op het momemt dat we weer op asfalt waren, begon het jammer genoeg weer serieus te regenen. Maar we hebben het gehaald! De camping hier in Geilo is drie keer niks, dus we waren nog opzoek geweest nar iets anders, maar dat zonder resultaat. Morgen schijnt het opeens, tegen de verwachting in, hier weer mooi weer te worden. Dus dan hopen we weer opgedroogd richting Oslo te fietsen.
Positie: 60.86295, 7.1065806-08 15:26
Afstand afgelegd: 38km
Hoogtemeters: 205m
Gisteravond erachter gekomen dat de geplande boot naar Laerdal vanuit Kaupanger niet meer vaart (wat vorig jaar nog wel het geval was). Er was daardoor geen mogelijkheid meer om de Aurlandsvegen te fietsen. Vanmorgen regende het ook al weer een beetje, dus erg veel zin had het niet om van zeeniveau naar 1306m te gaan. Maar besloten om naar Leikanger te fietsen en daar de Express ferry (een snelle catamaran boot). Het was in Leikanger nog goed zoeken naar een afstandse haven, maar de raceboot kwam en we mochten mee naar Aurland. Daar de laatste kilometers nog naar Flam gefietst, wat barste van de toeristen. De camping is gelukkig niet zo druk en het is sinds vanmorgen nog steeds droog. Afwachten wat het weer morgen doet, is het slecht dan kunnen we hier nog een dagje blijven. Het zou jammer zijn als we de Rallarvegen niet kunnen fietsen.
Positie: 61.21385, 7.1212105-08 16:09
Afstand afgelegd: 55km
Hoogtemeters: 485m
We zitten al weer een tijdje op de camping in Kjornes dichtbij Sogndal. Vanmorgen vanwege de slechte weersvoorspeling maar besloten om niet naar Nigardsbreen te gaan. Sinds dat we rond een uur op de camping zijn, heeft het ook geregend. Gelukkig zijn wij net droog gebleven. We missen nu alleen wel het uitstapje naar de gletsjer. De camping is best mooi en licht direct aan het fjord. Er zitten hier veel Nederlanders.
Positie: 61.49032, 7.6074604-08 17:01
Afstand afgelegd: 54km
Hoogtemeters: 1530m
Na vanmorgen een regenbuitje afgewacht te hebben begonnen aan de lange klim (van 0 naar 1315m) van de Tindevegen. Tijdens het klimmen alleen wat gespetter gehad, tot vlak onder de top. Op de top bij het tolhuisje binnen mogen schuilen bij een warme houtkachel. De omgeving was wel mooi alleen de wolken die erboven hingen niet. In de afdaling ging het dan ook weer flink regenen, terwijl er zulke mooie uitzichten waren. Nat op de camping aangekomen dan ook maar besloten niet de natte tent op te zetten, maar naar een hytte (hut) te vragen. Elke camping heeft die hier wel en die zijn ook allemaal goed bezet. Er waren alleen nog hytters te huur met wc en douche. Maar die luxe nemen we nu maar even. Hopelijk wordt het de komende dagen wat droger, maar de voorspellingen voospellen helaas nog niet veel goeds.
Positie: 61.32564, 7.8515003-08 17:45
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 695m
Om bij de boot te komen moesten we eerst het laatste deel van de etappe van gisteren in tegengestelde richting rijden. Om dat de omgeving erg mooi was, was dat niet echt vervelend. Na vervolgens eerst twee uur op een overvolle, piep kleine boot over een erg mooi meer te zijn gevaren, genietend van het mooie weer, kwamen we daarna in een ongelovelijke regenbui terecht. Volkomen doorweekt berijkten we, na een lange afdaling camping Utladalen bij Ovre Ardal. Nu druppelt het nog wat na. Het weer aan deze kant van de bergen is duidelijk minder dan daar waar gisteren waren. Tot zover ons verhaal. Dit maal geschreven door Edwin, vanwege een gebrek aan inspiratie bij Iwan.
Positie: 61.48970, 8.8431002-08 17:09
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 1260m
Weer een mooie dag gehad: eerst door een erg verlaten en uitgestrekte hoogvlakte over de Jotunheimvegen. Daarna nog een klimmetje en een afdaling naar Maurvegen. Daar zijn we eerst nog even naar het toeristische Gjende meer (Beseggen) gefietst. Op de camping hier is het ook een stuk drukker met veel tentjes. Gistermiddag op de camping nog een flinke onweersbui gehad, zelfs met hagel. Gelukkig hield de tent het goed. Vandaag weer begonnen met wolken en later meer zon. Misschien dat we straks ook weer een onweersbui krijgen. Morgen vroeg op om de boot te halen over het Bygdin meer...
Positie: 61.54812, 9.4585201-08 16:27
Afstand afgelegd: 70km
Hoogtemeters: 1235m
Vandaag weer een mooie dag gehad, met bijna alleen maar gravelwegen. Het zijn ook hele bekende wegen die ook door autos gereden mogen worden: de Peer Gynt vegen. Deze gaan over een mooie hoogvlakte boven de boomgrens. Hier is het allemaal wat drukker (maar nog steeds heel rustig, hoogseizoen kennen ze hier niet). We hebben een plaatsje op de camping net ten noorden van Skabu, met een eigen picknick bank. Het weer was weer best goed: vanmorgen nog veel laaghangende bewolking, maar later weer meer zon en nog steeds lekkere temperaturen.
Positie: 61.33594, 10.0904731-07 18:55
Afstand afgelegd: 97km
Hoogtemeters: 1970m
Na een onrustige avond (er was een openlucht concert op camping Dokka en er zaten muggen), vanmorgen weer met een stralende zon vertrokken. Vandaag lang moeten klimmen, waardoor het een zware dag is geworden. Het was ook warm. Later ontstonden er onweerswolken, maar daar hebben we voorlopig nog geen last van gehad. We staan nu in Skei, een ski dorp op 800 m, op een mini camping midden op de golfbaan! We moesten nog wel even zoeken, de route eindigde ergens anders en er was ook nog een uitgestorven winter camping voor caravans waar we niet konden staan.
Positie: 60.83748, 10.0622330-07 15:46
Afstand afgelegd: 88km
Hoogtemeters: 655m
Vandaag al vroeg en droog op de camping. We staan in Dokka aan de rivier op de camping. Het was de hele dag zonnig en warm. De hele dag langs het fjord gefietst, dat werd op een gegeven moment wel eentonig. Het pondje over het meer vaart in het weekend niet, dus we moesten een stuk langer over een wat drukkere weg fietsen. Er zijn nu donkere wolken op komst. Hopelijk houden we het droog.
Positie: 60.28445, 10.4119629-07 19:02
Afstand afgelegd: 68km
Hoogtemeters: 980m
De tent staat! We zitten op de camping in Jevnaker. Het begin vandaag was niet zo best. Net na Oslo barste er een onweersbui los met een hele hoop regen. Dus meteen al nat na 5km... Later ging de regen over in de drup en vanaf vier ur brak de zon weer door. Gelukkig is het nog wel warm. De weg was wel mooi, met meteen een gravelweg verboden voor autos dwars door de bossen en langs meertjes.
Positie: 59.97737, 10.6789429-07 11:29
Hoogtemeters: 474m
Na een vruchteloze poging de auto bij de camping te parkereb, staan we nu gratis is. We kunnen eindelijk op de fiets. Verder hier warm en zonig.
Positie: 55.70204, 12.5976928-07 16:51
We zitten op de boot. We waren al om twee uur in Kopenhagen en hebben nog een kleine city-tour gedaan. Nu wachten tot we wegvaren. Het is hier droog maar wel bewolkt.