In het voorjaar van 2012 gaan wij (Edwin en Iwan) met de vakantiefiets weer fietsen, nu in Italië en een stukje van Oostenrijk. We beginnen in Rome, waar we met de nachttrein vanuit Oosenrijk aankomen (City Night Line). Eerst natuurlijk een dagje de tourist uithangen in Rome, waarna de echt fietstocht begint. We rijden daarbij de routes van Reitsma (www.reitsmaroutes.nl) en Benjaminse (www.cyclingeurope.nl) in noordelijke richting. Daarbij rijden we door de regio Toscane, door steden als Siena en Florence en over de (bij wielrenners bekende) Strade Bianchi.
Vanaf Bologna steken we de Povlakte over, waarbij we in Ferrara nog kunnen kijken naar de mooie historische auto's die mee rijden met de Mille Miglia, de legendarisch autorally.
We komen dan in een gebied met serieuze bergen. We rijden langs het Gardameer door het Brennerdal en slaan rechtsaf naar de Dolomieten. Daar zullen we aantal flinke passen moeten beklimmen om in Cortina d´Ampezzo een rustdag te kunnen houden. Precies op dat moment komt ook de Giro d´Italia aan in Cortina (www.gazzetta.it) en dat is niet toevallig, we gaan kijken hoe de renners de Passo di Giau op komen fietsen!
Daarna nog een flinke pas om de Alpen over te komen: de Großglockner Hochalpenstraße (www.grossglockner.at)! Dan zit er al bijna weer op, zodat we daarna in Jenbach de auto weer naar huis nemen.
We proberen elke dag onze positie door te sturen zodat je in de kaart door middel van de rode lijn kunt zien waar we ergens zitten.
Voor de foto's: kijk in het fotoalbum!
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 47.40529, 11.8058026-05 17:43
Afstand afgelegd: 104km
Hoogtemeters: 1210m
Vandaag de laatste etappe en we hebben het gehaald! We staan inmiddels op de camping in Wiesing, incl. de auto. Vanmorgen eerst nog een stuk het dal ingereden, totaan de Krimml-Wasserfalle. Daar de Gerlos pass over, wat met het klimwerk van de afgelopen dagen een makkie was. Vanaf Zell im Zillertal het drukke fietspad terug naar Jenbach gefietst. Het laatste stuk hadden we nog flink wind tegen, dat was niet zo gezellig. Het weer was vandaag weer prima, veel zon, af en toe een wolkje en nu is het zelfs wolkeloos. Dat was het dan weer voor deze keer.
Positie: 47.27393, 12.4199325-05 16:55
Afstand afgelegd: 89km
Hoogtemeters: 1630m
Vandaag de Grossglockner Hochalpen strasse gereden! En dat ging, in vergelijking met vorige keren, best goed. Alleen het laatste stukje naar Hochtor (hoogte 2504m) was wel pittig. Met het weer hadden we vandaag ook geluk. Volgens de camping bazin van Heiligenblut was het "Kaiser-wetter", oftewel helder weer met veel zon en af en toe een wolkje. Gisteravond had het nog wel geregend, dus dat was nog wel even spannend. Het was boven bij de top wat fris, maar goed ingepakt viel het naar beneden wel mee met de kou. Na de snelle afdaling verder de vlakke Tauernradweg richting het westen genomen. We zitten nu op een kleine dorpscamping in Hollersbach, net voorbij Mittersil. De website ziet er mooier uit als in werkelijkheid, maar hij voldoet. Morgen nog een dag (met de Gerlos pass) en dan zit het er weer op voor dit jaar.
Positie: 47.03717, 12.8385724-05 17:33
Afstand afgelegd: 127km
Hoogtemeters: 1460m
Vanmorgen vroeg vertrokken voor een lange dag naar Heiligenblut. De voorspellingen waren mooi, warm weer, maar als snel betrok het en zagen we het in de verte regenen. De route ging vandaag eerst naar Dobiaco en vanaf daar omlaag over een mooi fietspad naar Lienz (bij ons pa en ma wel bekend). Daarna de Iselsbergpas over, ondertussen was het weer plaatselijk opgeklaard en reden we in de zon. Net voorbij Winklern zagen we het echter in de verte echter weer regenen en begon het te spetteren. Na even onder een brug geschuild te hebben, klaarde het echter weer op en konden we verder met af en toe zon naar Heiligenblut. De camping (bij onze neven ook wel bekend, met de gele picnic banken) hier was gelukkig open en we staan er met nog twee andere gasten (een camper uit Belgie en een caravan uit Nederland).
Positie: 46.51921, 12.1364923-05 19:22
Afstand afgelegd: 30km
Hoogtemeters: 545m
Vandaag hebben we de Giro Italia bekeken. Eerst vanuit de camping meteen de Passo Valparola op. We haalden met onze vol bepakte vakantiefietsen soms langzamere wielrenners in! Bovenop hebben we de bolletjes opgegeten en lang in de koude wind gewacht tot uiteindelijk de renners voorbij kwamen. Gelukkig scheen het zonnetje ook regelmatig. De renners gingen zo snel omhoog dat ze niet te herkennen waren. Daarna naar beneden met nog een hele hoop wielrenners naar Cortina d Ampezzo. De campings Dolomiti en Rochetta waren allebei dicht (in tegenstelling tot wat ze vermelden op de website). We zitten nu dus op camping Cortina, tussen een hele hoop stacaravans. Na de tent opgezet te hebben, nog de finish van de etappe in het centrum bekeken. Dat was best leuk om te zien. Helaas weinig Nederlanders in de top van de uitslag.
Positie: 46.55414, 11.9694622-05 17:09
Afstand afgelegd: 56km
Hoogtemeters: 1460m
Het heeft nog tot ergens in de nacht geregend. Ik wist niet dat het zo lang achter elkaar kon regenen. Gelukkig konden we onze gewassen fietskleren in het stookhok te drogen hangen. Vanmorgen was het droog en zagen we blauwe lucht! Het was wel koud, er zat zelfs ijs op de autoruiten. Dus de natte tent ingepakt en in droge fietskleren op weg gegaan. Het originele plan was om vandaag al in Cortina te zitten, maar dat leek ons een beetje te veel van het goede en we konden dan de Giro ook niet goed bekijken. We hebben dus gezocht naar een camping in de buurt die open was en dat was deze in San Cassiano/Sankt Kassian. Een hele hoop andere campings gaan pas op 1 juni open. We kunnen nu morgen de route van de Giro volgen en ze opwachten op de Passo Valparola en daarna rechtstreeks afdalen naar Cortina en de renners daar zien finishen. Om hier te komen hebben we de Passo di Sella en de Passo di Gardena genomen. Dit zijn echt twee hele mooie passen met mooie uitzichten op de Dolomieten en niet al te steil. Gedurende de dag is er wel steeds meer bewolking gekomen en nu spettert het af en toe. Het was vanmorgen wel mooi helder weer. Hopelijk is het morgen ook goed.
Positie: 46.42058, 11.7072420-05 21:55
Afstand afgelegd: 99km
Hoogtemeters: 2385m
Vanmorgen met zon vroeg vertrokken naar de voet van Passo Manghen. Dit is een mooie, rustige, maar lange pas om in de Dolomieten te komen. We hadden er best een hele kluif aan om de 1650 hoogtemeters te maken. De weg is maar een baan breed, maar gelukkig was er weinig verkeer. Het waren voornamelijk motorrijders. Om 13:30 waren we boven. Daarna de afdaling en het stuk omhoog door het dal naar Pozza di Fassa. Ter hoogte van Moena ging het dan toch nog regenen en zo zijn we enigszins nat aangekomen op de luxe camping Vidor. Sindsdien regent het nog steeds, morgen waarschijnlijk hier daarom een rustdag.
Positie: 46.00117, 11.2548519-05 19:12
Afstand afgelegd: 117km
Hoogtemeters: 1050m
Vanmorgen vanuit Verona richting de bergen vertrokken. Het weer was nog prima om te fietsen en met hulp van een flinke bries in de rug ging het best vlot. We zijn door het dal gefietst waar ook de Brenner autobaan doorheen gaat. Dus afwisselend langs de snelweg, het water (de Adige) en het spoor. Aan het eind van de dag nog een flinke klim (met 17%) moeten maken om bij het Lago di Caldonazzo te komen. Inmiddels zitten we op de camping (Punta Lago) een regenbuitje af te wachten voor we verdern kunnen met het avondeten.
Positie: 45.45030, 11.0036318-05 18:18
Vandaag weinig gefietst! We hebben vanmorgen eerst het vertrek van de Mille Miglia in Ferrara bekeken. Veel mooie oude autos (Alfa, Porsche, Mercedes, Ferrari, etc.) en een aantal bekende Nederlanders: Jan Lammers, Gijs van Lennep, Jan Peter Balkenende en Jan Kees de Jager. Leuk om te zien. Daarna was het al te laat om nog het saaie, lange stuk over de platte Povlakte te fietsen en zijn we met de trein naar Verona gegaan. Een beetje gesmokkeld dus, maar we willen ons schema vast houden en de vrije dag bewaren voor als het een keer slecht weer is. We staan nu op de stadscamping (Castel San Pietro) van Verona tegen de oude stadsmuren aan. De camping heeft hele kleine plaatsjes, zelfs een grote tentplaats was maar net groot genoeg voor onze tent. Morgen weer echt fietsen!
Positie: 44.85382, 11.6350017-05 17:43
Afstand afgelegd: 136km
Hoogtemeters: 525m
We hebben vandaag veel kilometers gemaakt: 136! En die gingen nog redelijk snel ook, vooral de laatste 70. We zitten namelijk midden op de Povlakte en die is net zo plat als Nederland. Een beetje saai plat. De hoogtemeters zijn dan ook alleen vanmorgen nog gemaakt in de Appenijnen. Het is vandaag Hemelvaartsdag, maar daar doen de Italianen hier niet aan. Alle winkels zijn gewoon open, de kinderen gaan naar school en de bedrijven draaien gewoon. Wel vreemd. Het is weer is vandaag prachtig! Nog een beetje fris vanmorgen, maar wel een helder blauwe lucht zonder wolken. Wat is dat fijn! Het was zelfs zo helder dat we op het hoogste punt Passo della Raticosa de overkant van de Povlakte konden zien: de bergen van Noord-Italie.
Positie: 44.09805, 11.2678216-05 16:57
Afstand afgelegd: 56km
Hoogtemeters: 1360m
Vannacht slapen we op hoogte, op iets meer dan 900m op een echte pas: Passo della Futa (een camping verder als op route/website aangegeven). Vandaag dus een flinke klim gemaakt vanuit Florence. We hebben vanaf de camping een mooi uitzicht op de bergen van de Apenijnen, we hebben Toscane verlaten. Morgen alweer verder naar de vlakke Po-vallei. Vanmorgen begon met een regenbui. Nadat die voorbij was is het de rest van de dag droog gebleven. Het is wel frisjes. Rond twaalf uur kwam er nog een pak wolken onze kant op, waar zichtbaar regen uitkwam. Maar als sneeuw voor de zon verdwenen deze buien tijdens onze lunch. We waren al bang voor een nat pak, maar dat is ons bespard gebleven.
Positie: 43.76276, 11.2673215-05 15:40
Afstand afgelegd: 75km
Hoogtemeters: 990m
We zijn alweer op de camping. We staan in Florence (Firenze) naast het Piazzale Michelangelo tussen de olijfbomen. We gaan zo nog even Florence van dichterbij bekijken, want dit is ook weer een stad met veel historische gebouwen. De route van vandaag ging door het Chianti gebied en dus langs veel wijn- en olijfgaarden. We hebben niet zo veel hoeven klimmen, dus niet zo moeilijke dag. Het is lekker fietsweer vandaag, rond de twintig graden en af en toe een wolkje.
Positie: 43.33549, 11.3315714-05 21:36
Afstand afgelegd: 99km
Hoogtemeters: 1525m
Gisteravond heeft het nog geregend en werd het een stuk frisser. Ook begon het flink te waaien. Daar hadden we vandaag ook af en toe last van. Het ware stevige windvlagen. Verder is het vandaag droog gebleven en hadden we regelmatig zon. Nu is het weer helemaal opgeklaard en zien we de sterren. De route van vandaag begon met een koude afdaling, waarna we door beroemde wijnstreken door mooi heuvelachtig landschap zijn gereden. We hebben ook nog een stuk van l Eroica gereden. Een fietsrace over Strade Bianci, oftewel witte gravelwegen. Deze tocht is helemaal bewegwijzerd en gaat dwars door het heuvelland. We leuk en mooi om daar een stuk van gereden te hebben. Nu zitten we Siena, de bekendste plaats in Toscane. We hebben nog een kleine city-tour met de fiets door het oude centrum gemaakt, waarna we de camping opgezocht hebben. En de camping is een groot verschil met die van gisteren.
Positie: 42.88455, 11.5353213-05 16:48
Afstand afgelegd: 83km
Hoogtemeters: 1415m
We hebben vandaag een aantal veranderingen meegemaakt. Ten eerste het weer: nu geen 30+, maar bewolkt en 20 graden en dat fietst toch ook wel lekker. Ten tweede het gebied: erg rustig en met bergen. We zitten nu in Toscane, terwijl we vanmorgen nog langs tufsteengebergte kwamen, waarin holen uitgehakt waren. In Toscane zijn de wegen ook een stuk beter, geen brokkelig vervallen asfalt meer en ook een stuk rustiger (om de vijf minuten een auto). We hebben onze tent opgezt op een oude en vervallen camping in Casteldelpiano, waar een oud oma-tje de receptie bemand. Maar gelukkig wel een warme douche!
Positie: 42.55683, 11.8868512-05 18:46
Afstand afgelegd: 89km
Hoogtemeters: 1170m
We staan vandaag weer aan een meer: Lago di Bolsena. En hebben dus net weer kunnen zwemmen! De route ging vandaag door verlaten binnenland met af en toe een dorpje en veel olijfboomgaarden. Ook zijn we nog langs een ander meer gekomen: Lago di Vigo. Alle meren hier zijn kratermeren, dus dat vergt weer een klimmetje om bij het meer te komen, en weer een klimmetje er weer vandaan. Verder vandaag weer de hele dag mooi weer, maar nu wel merkbaar warmer als gisteren. Veel zweten dus, vooral tijdens de klimmetjes.
Positie: 42.14468, 12.2682511-05 17:59
Afstand afgelegd: 60km
Hoogtemeters: 825m
Vandaag met een korte etappe begonnen. Dus we waren al vroeg op de camping, aan het Lago di Bracciano op camping Internazionale. Het was vandaag weer een stralende dag met een strak blauwe lucht, maar af en toe wel een beetje te heet om te fietsen. Gelukkig is het hier aan het water wat frisser en hebben we net zelfs in het meer kunnen zwemmen! De route van vandaag had af en toe nog wat pittige klimmetjes, zodat we de klimspieren ook alvast konden trainen. Verder soms een drukke weg, mooie vergezichten en een oud stadje. De wegen zijn hier soms niet al te best, met veel gaten en opgelapt kapot asfalt.
Positie: 41.95974, 12.4815610-05 18:09
Wat een weer! De hele dag een strak blauwe lucht en hoge temperaturen. We hebben vandaag een aantal oude gebouwen en pleinen van Rome bezocht. Onder andere het indrukwekkende Collosseum en het Pantheon. Daarvoor was zelfs een beetje te warm in hartje Rome. Maar wel iets wat je hier niet mag missen. Vanmorgen eerst met de fiets naar de camping voor vannacht: Village Flaminio. Daarna weer terug naar Rome met de stadstrein en de metro. Nu ons potje koken en dan begint morgen de echte fietstocht!
 09-05 23:09
We zitten in de trein naar Rome! Conducteur wilde onze couchette als slaapplts gebruiken, dus die moest eerst nog opgeruimd worden. Nu hopelijk rustig slapen.
 09-05 21:40
Inmiddels al een hele poos in Jenbach. Goede reis gehad met af en toe wat regen. Voor de auto een plekje gevonden op een parkeerplaats in het dorp. Nu nog even wachten op de trein naar Rome.