Dit jaar zijn we van plan om door de Franse alpen naar de Cote d'Azur te fietsen. We beginnen aan het meer van Annecy en volgende de Routes des Grandes Alpes, deel 1 en deel 2, over de mooiste en hoogste passen van de Franse Alpen.
De volgende passen staan op het route-schema: Cormet de Roselend (1968m), Col de l'Iseran (2770m), Col du Télégraphe (1566m), Col du Galibier (2645m), Col d'Izoard (2361m), Col du Parpaillon (onverhard, 2780m), Col d'Allos (2250m). Ook rijden we nog een stuk door de bekende Gorges du Verdon.
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 43.36708, 6.7118004-09 15:36
Afstand afgelegd: 88km
Hoogtemeters: 564m
We zijn er! We zitten op de camping aan de Middellandse Zee. Maar wat een contrast vandaag: vanmorgen nog door een bijna uitgestorven omgeving, naar de drukte hier aan de kust. In het begin moest er nog geklommen worden, maar daarna ging het over zeer rustige weggetjes in sneltreinvaart naar beneden. De omgeving begon meer op het Italiaanse Toscane te lijken, wat heuvels en veel wijnranken. Uiteindelijk zagen we in de laatste kilometers de blauwe zee.
Morgen de huurauto ophalen en dan terug naar Annecy. Dan zit het fietsen er weer op voor dit jaar.
Positie: 43.77778, 6.2448303-09 16:38
Afstand afgelegd: 60km
Hoogtemeters: 1277m
Weer een etappe volbracht! Geen echte col vandaag, maar meer op en neer, met toch nog best veel hoogtemeters. De route begon met smalle en rustige wegen, tot we op de weg langs de Gorges du Verdon kwamen. Deze was wat drukker, met veel toeristen, maar wel mooi. Je kon op sommige plaatsen diep in de kloof kijken en er waren ook mooie vergezichten.
We zitten nu op een Camping bij Aiguines, met uitzicht over een stuwmeer.
Over het weer kunnen we kort zijn: zie gisteren, prima dus weer.
Positie: 43.84525, 6.5043602-09 18:44
Afstand afgelegd: 99km
Hoogtemeters: 1381m
Vandaag weer een lange, maar mooie dag gehad. Met prachtig weer, eerst nog koud en onbewolkt, later een lekker temperatuurtje en in de middag een paar kleine wolkjes.
De route ging vanmorgen eerst over de Col de Allos, echt een mooie col, lekker rustig en met mooie uitzichten. Het was ook de laatste hoge col, de omgeving is tijdens de dag verandert naar minder hoge bergen. Nu zitten we aan de Verdon, in Castellana op een kleine gezellige camping, morgen gaan we door de bekende Gorges du Verdon. Nog twee dagen fietsen, dan zitten we aan de kust.
Positie: 44.39617, 6.5449101-09 16:42
Afstand afgelegd: 63km
Hoogtemeters: 1228m
Een schitterende dag gehad vandaag! De hele dag strak blauwe lucht en niet te heet. Ook de route was schitterend over de Col de Vars, een van de mooiste tot nu toe. We zouden eerst over de Col de Parpaillon, maar die is de laatste 10km wel heel zwaar: gemiddeld 10% en onverhard. Dus maar gekozen voor de geasfalteerde route, waar we geen spijt van hebben. Het laatste stukje door het dal was wat minder, door een stevige tegenwind.
We staan nu op de enige vier sterren camping in de omgeving, net voorbij Barcelonette. Mooie camping, maar sanitair blijft maar behelpen: nu wel WC papier, maar geen WC bril! De Fransen hebben nog wel wat te leren wat dat betreft.
De omgeving hier is al wel merkbaar anders: de boomgrens ligt een stuk hoger, geen sneeuw meer op de bergen en kloven in de dalen. En mooi weer natuurlijk ;-).
Positie: 44.65768, 6.6354730-08 19:03
Afstand afgelegd: 52km
Hoogtemeters: 1244m
En weer een etappe volbracht! En ook weer een bekende col bedwongen: vandaag Col de Izoard. Het was een rustige route, met mooie bergen en met in de afdaling een gorge (kloof).
Onderweg nog een aantal mooie Audi Qauttro rallyautos tegengekomen en ook nog een stel enthousiaste Amerikanen op Bike Friday vouwfietsen.
Vandaag voelden we onze benen wel, na alle beklimmingen van de afgelopen dagen. Tijd voor een rustdag dus. We blijven morgen dus ook nog een dagje hier op de camping in Guillestre.
Positie: 44.87560, 6.6153629-08 19:18
Afstand afgelegd: 102km
Hoogtemeters: 2117m
Vandaag door eigen keuze weer een lange dag. Eerst over de Col du Telegraphe naar Valloire. Daar is een camping, maar we waren daar al om 13 uur. Er voor gekozen om onze achterstand op ons schema weer in te halen door over de mythische Col du Galibier te rijden en dan in Briancon de camping op te zoeken. Het klimmen ging best goed vandaag, er zaten soms wel steile stukken tussen, maar we konden het ritme er goed in houden.
Onderweg vanaf Valloire veel Nederlanders tegengekomen die meedoen aan de actie Fietsen voor een huis, om geld in zamelen voor een goed doel.
Vandaag best wel wat bewolking, maar ook zon. Bijna boven op de klim door wat gespetter nat geworden. Bovenop wel geschrokken door de regen die boven Briancon hing, maar gelukkig was die al weggetrokken voordat wij er waren.
Positie: 45.22764, 6.7812228-08 21:31
Afstand afgelegd: 92km
Hoogtemeters: 2080m
Een lange, zware dag vandaag! 40 km klimmen om de Col d Iseran over te komen. Tot aan Val d Isere was het druk op de weg met werkverkeer, daarna een stuk rustiger. De omgeving werd ook steeds mooier. Pas om 15:30 waren we boven. Onderweg veel leuke aanmoedigingen gehad van wielrenners (vaak met een trippel, watjes...).
De hele dag strak blauwe lucht gehad, met (door de hoogte) aangename temperaturen. Hopelijk blijft dat zo de komende dagen.
Nu zitten we op een camping in Bramans, met veel Nederlanders. Net gegeten in een lokaal restaurant, met Engelsen, Duitsers, een Australische en wij Nederlanders.
Positie: 45.62206, 6.7824627-08 15:31
Afstand afgelegd: 42km
Hoogtemeters: 1254m
Wat een verschil met gisteren! Vandaag de hele dag zon, hier en daar een onschuldig wolkje en lekkere temperaturen.
Niet zo ver gefietst, eigenlijk alleen over de Cormet de Roselend. We staan nu aan de voet in Bourg Saint Maurice. We hadden ook helemaal naar Val d Isere kunnen fietsen, maar daar is het 1700m hoog. Morgen dus waarschijnlijk een lange dag.
Positie: 45.72152, 6.5643826-08 18:27
Afstand afgelegd: 49km
Hoogtemeters: 720m
Wat een regen! De weersvoorspellingen kwamen dus toch uit. Vanmorgen lang gewacht met opbreken. Het zou in de middag iets beter worden, dus uiteindelijk om 13 uur vertrokken. Onderweg flink regen gehad, maar het miezerde ook af en toe. Nu is het droog en zien we kleine stukjes blauw! Morgen schijnt het beter te worden.
We wisten al dat onze eerste geplande camping verderop de Cormet de Roselend niet meer bestond, dus nu maar in Beaufort op de Camping Municipal.
Positie: 45.82615, 6.2200825-08 20:52
Vandaag met de auto naar het meer van Annecy gereden. Het was heel rustig op de Franse snelwegen. We staan op een voor ons bekende camping, waar het nog best druk is.
Laten we hopen dat de weersvoorspellingen meevallen, dan kunnen we hier morgen fietsend vertrekken.