Dit jaar een nieuw gebied voor ons: de Pyreneeën. We beginnen in LaTour-de-France (dicht bij Perpignan) en rijden dan een ronde richting het westen en zuiden (afhankelijk van het weer doen we eerst de Franse alpen of eerst de Spaanse).
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 42.76611, 2.6672127-09 16:12
Afstand afgelegd: 80km
Hoogtemeters: 1059m
Dat was het dan, we zijn rond en weer terug bij ons startpunt van 15 dagen geleden.
Vandaag weer mooi weer, veel zon, fijne temperaturen, alleen een beetje veel wind het laatste stuk.
De route was weer mooi, door uitgestrekte, weinig bevolkte streken met in het begin nog wat niet al te moeilijk klimwerk. De laatste helft ging voornamelijk geleidelijk naar beneden langs wijngaarden. De hoger gelegen wijnranken waren nog niet geplukt, de lager gelegen al wel. Er was ook een heel stuk afgebrand: zwarte bomen, verbrande lucht, dat zag er wel apart uit.
We kijken terug op een mooie vakantie, een afwisselende route waarbij elke dag geslaagd was. We hebben geluk gehad met het weer, niet een keer het regenpak aan hoeven doen.
Positie: 42.93212, 2.2243526-09 17:59
Afstand afgelegd: 115km
Hoogtemeters: 976m
Gisteravond nog veel regen gehad, gelukkig konden we onder een soort van partytent eten en onze spullen droog houden. De tent lekte gelukkig ook niet.
Vandaag weer een stuk vriendelijker weer, wat sluierbewolking en vanmiddag meer zon en temperaturen boven de 20 graden.
Vandaag een lange etappe, geen cols, alleen wat kleine klimmetjes. Vanmorgen eerst 40km over een oude spoorlijn gefietst, die omgebouwd is tot "Voie verte" (groene weg). Ook vanmiddag nog een stuk over zo'n weg gereden, geen steile klimmen, maar vals plat omhoog en omlaag.
De omgeving leek vandaag op zuid Limburg, de Ardennen en de Vogezen met mooie vergezichten. Morgen nog een dag fietsen en dan zijn we weer bij ons startpunt.
We staan op de kleinste camping tot nu toe, een veldje van 50m bij 50m: Camping Municipal in Esperaza.
Positie: 42.97420, 1.1664125-09 15:37
Afstand afgelegd: 78km
Hoogtemeters: 1454m
Gisteren een zomerse dag, vandaag een herfst dag. Bewolking, vanmiddag even wat miezerige regen, blaadjes en beukennootjes op de weg. De omgeving is ook een beetje triest; uitgestorven dorpjes en in het stadje waar we nu zitten (St. Girons) is het ook niet veel soeps. Maar we zijn weer een eind opgeschoten vandaag en droog gebleven en dat hadden we niet verwacht gisterenavond.
Vandaag de laatste echte cols van de vakantie gedaan: Col de Mente en Col de Portet d'Aspet, twee niet al te lange maar wel steile (gemiddeld 9% en 9,5%). Bij het begin van de Portet nog langs het monument voor Fabio Cassarteli gekomen, de wielrenner die hier in 1995 omgekomen is bij een noodlottige val. Beetje triest allemaal zo bij elkaar. Maar goed, het einde komt in zicht. We zijn de laatste keer boven de 1000m geweest, hebben de laatste echte cols gedaan en hoeven nog maar, als het mee zit, twee dagen.
PS: met mijn nek gaat het gelukkig een stuk beter.
Positie: 42.81015, 0.5986124-09 16:47
Afstand afgelegd: 56km
Hoogtemeters: 1391m
Vandaag weer een schitterende zomer dag, de hele dag zon en 's middags warme temperaturen. Dat was weer genieten.
Vanmorgen wat later gestart door een bezeerde nek bij het opstaan, gelukkig ging het fietsen goed en is het niet erger geworden.
De route ging vandaag weer over bekende cols, dit keer de Col d' Aspin (niet zo lang, veel tussen de bomen, mooie uitzichten op de top, veel racefietsers) en de Col de Peyresourde (langere klim, veel in de zon, irritant gerepareerd asfalt met steentjes die aan je banden plakken, niet echt bijzonder op de top). Daarna de afdaling naar Luchon, waar we nu op camping Pradelongue zitten. Tot nu toe de mooiste camping van de vakantie: mooi onderhouden, groen gras, picknick tafels met overkapping, mooi sanitair met wc brillen en wc papier en de supermarkt ernaast, wat wil je nog meer (o ja, er is ook een zwembad die open is, veel speeltoestellen voor de kinderen/jeugd en er is WiFi op heel de camping).
Morgen schijnt het helaas te gaan regenen, ben benieuwd of die voorspelling ui komt.
Positie: 42.96694, 0.2457423-09 16:23
Afstand afgelegd: 40km
Hoogtemeters: 1505m
De weersverwachtingen voor vandaag voorspelden bewolking en in de middag regen. Vanmorgen dus vroeg gestart met sluierbewolking en een waterig zonnetje. Wel jammer want vandaag hebben we de Col du Tourmalet bedwongen, de hoogste col op onze route (2115m, we kwamen van 700m) en bekend/berucht uit de Tour de France. Dus onderweg ook veel andere fietsers (zonder bepakking) tegen gekomen. De Tourmalet is een mooie col, fijn dat je aan het einde ziet waar je naar toe moet. Jammer dat het niet helderder was, maar gelukkig zaten we niet in de mist.
Omdat er steeds meer donkere bewolking op kwam zetten maar besloten om na de afdaling van de Tourmalet de camping op te zoeken en niet ook nog de volgende col (d'Aspin) te nemen. Dus nu zitten we op een beetje vergane camping met veel vaste plaatsen. Het begint hier nu ook zachtjes te regenen, dus de weersvoorspellingen klopten.
Positie: 42.88162, -0.0113922-09 16:31
Afstand afgelegd: 68km
Hoogtemeters: 1607m
Gisteren een goede en mooie rustdag gehad, tijd om de was te doen en een beetje uit te rusten. Vandaag weer schitterend mooi weer gehad. Beetje frisse start, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Vanmiddag weer fijne temperaturen voor de korte broek.
De route ging vandaag over een bekende col uit onder andere de Tour de France: Col d'Aubisque. Het klimmen ging gelukkig goed, dat is altijd de vraag na een rustdag. Het is een mooie col met in de afdaling nog een kleine andere col: Col du Solour. Dat was onze lunch plek. Daarna de afdaling en alvast een stukje het dal in naar de volgende bekende col: de Tourmalet. Die staat voor morgen op het programma.
We zitten nu op een 5 sterren camping in Luz St. Sauveur: Airotel Pyrenees. Er zijn maar weinig gasten, alleen wij en een paar motorrijders. Dus het rijk weer alleen.
Positie: 42.97948, -0.4140020-09 17:05
Afstand afgelegd: 83km
Hoogtemeters: 1582m
We zijn weer in Frankrijk, boven op de Col du Pourtalet hebben we de grens gepasseerd. Dat was nog best een flinke klim naar deze col, vooral het laatste stuk, met veel tegenwind. Daarna alleen nog de afdaling naar Laruns, waar we nu op camping du Valentin zitten, aan de voet van de Col d'Aubisque. Die is waarschijnlijk voor overmorgen, morgen een rustdag/wasdag.
Het is wel te merken dat we een grens gepasseerd zijn: het wegdek is veel minder goed, veel scheuren, gaten en hobbels, smal, geen vangrails, weinig aanduidingen. De Fransen kunnen wat dat betreft nog wat leren van de Spanjaarden.
Vandaag nog wat kuddes gepasseerd; vanmorgen een kudde koeien en vanmiddag een kudde schapen.
Het weer hier aan de Franse kant is wel minder goed dan aan de Spaanse kant, daar hadden we nog veel zon, hier is het bijna helemaal bewolkt. De voorspellingen zijn echter goed en het regent niet en is niet koud, dus dat is niet erg.
Positie: 42.97942, -0.4141420-09 17:05
Afstand afgelegd: 83km
Hoogtemeters: 1582m
Positie: 42.59693, -0.1327419-09 17:38
Afstand afgelegd: 108km
Hoogtemeters: 1235m
Een lange rit vandaag, om de gemiste kilometers van gisteren goed te maken en om alvast een voorsprong te hebben op de volgende etappe. De route ging veel door dalen, met een klim over een brede, rechte, grote weg. Gelukkig was het weer zeer rustig op de wegen.
Vannacht en vanmorgen was het wel koud, 2 graden. Een groot verschil met vanmiddag: 26 graden en strak blauwe lucht! Vanmorgen moesten we eerst de pas naar beneden, dat was dus met bijna alles aan: handschoenen, muts, jack en regenjas er nog overheen. Vanmiddag bijna alles uit: alleen fietsbroek en shirt.
Vanmiddag geluncht in een oud middeleeuws dorpje: Ainsa. Weer eens wat cultuur naast alle natuur hier. Ook door een paar mooie en smalle kloven gefietst vandaag, door mooie valleien en uitzichten op hoge bergen (zelf met een beetje sneeuw). Een mooie dag dus. De camping hier in Oto (bij Broto) is groot en wordt goed onderhouden, onze laatste camping in Spanje!
Positie: 42.47252, 0.6000118-09 16:10
Afstand afgelegd: 64km
Hoogtemeters: 1559m
Vanmorgen met een strak blauwe lucht en dus zon opgestaan. Nog wel redelijk fris, maar later op de dag werd het een lekker temperatuurtje.
We kwamen er gisteren op het laatste moment achter dat de geplande camping gesloten is. Een camping verder is niet te doen op een dag, dus maar een camping ervoor. Deze ligt echter wel boven op de tweede pas van de dag, op 1400m dus. Dat zal wel koud worden vannacht dus.
De route ging eerst over een brede weg omhoog, later werd deze gelukkig wat smaller en rustiger. We hadden een mooi uitzicht op de bergen in het noorden. In de klim kwam er nog een pick-up met een koe achterin voorbij, beetje apart. Na de afdaling nog een stuk over een wat drukkere weg door het dal en daarna de provincie grens tussen Catalonië en Aragon overgestoken naar de laatste klim van de dag. We zitten nu op een mooie camping in LasPaules.
Positie: 42.25933, 0.9857017-09 16:53
Afstand afgelegd: 82km
Hoogtemeters: 1260m
Op de camping gisteren nog gezelschap gehad van een Duitser die z'n caravan aan de zijkant kapot reed op een boom, dat was niet zo slim. Daarna kwam nog een Amerikaans echtpaar op racefietsen die hier aan het fietsen zijn, met heel wat minder bagage dan wij (maar wij koken ook zelf!). Zij waren, net als wij, ook verbaasd over de mooie rustige wegen hier. Daarna kwam er nog een clubje Landrovers met volledige uitrusting uit Engeland die hier hele stukken off-road rijden. Dat kan je je in Nederland niet voorstellen.
Vanmorgen met bewolking gestart, het duurde nu wat langer voordat deze opgelost was. Met de lunch waren we boven op de col van de dag en konden we gelukkig ook weer in de zon zitten.
De wegen waren vandaag wat drukker, veel motoren, waarschijnlijk doordat het nu weekend is. Het eerste stuk was weer mooi door een kloof en later met mooie uitzichten. Na de col (en nog wat op en neer) kwamen we in een grote, wat gele (van de droogte) vallei waar veel landbouw is. Na de vallei een stuwmeer en een stukje verder zitten we nu op een mooie, kleine camping. Met voor de verandering nu eens heel weinig lege vaste seizoens plaatsen. Dat is toch wat gezelliger.
Positie: 42.21595, 1.3320416-09 15:54
Afstand afgelegd: 57km
Hoogtemeters: 1058m
Gisteravond nog wat lichte regen gehad. Vannacht was het weer fris, dus vanmorgen flink ingepakt begonnen. Maar het klaarde snel helemaal op en de warme kleren konden na 1km klimmen al weer uit! De rest van de dag bleef het ook mooi weer. Nu is het lekker warm (we zitten ook wat lager) en er drijven wat onschuldige wolken over.
Vandaag een wat kortere etappe, de volgende camping is meer dan 65km verder met nog flink wat klim werk. Dus maar wat rustiger aan gedaan vandaag. Maar wel een hele mooie dag. Eigenlijk over maar een hele rustige en mooie weg, met mooie uitzichten en tot slot nog een mooie afdaling door een kloof met een paar tunneltjes. De wegen zijn hier fantastisch om te fietsen. Mooi, strak asfalt, goed lopende bochten en heel rustig. Ik denk dat we vandaag door niet meer dan 20 auto's ingehaald zijn.
Positie: 42.14519, 1.5947315-09 17:07
Afstand afgelegd: 75km
Hoogtemeters: 1800m
Ik heb de hoogtemeters maar een beetje geschat, mijn GPS geeft 2091m aan, maar dat lijkt ons wat veel. Het geeft wel aan dat we veel geklommen hebben. Veel over hele rustige wegen, vanmorgen nog wat op en af, vanmiddag een langere klim. Een afwisselende omgeving, eerst wat heuvelachtig, later met meer rotsformaties en nu hogere bergen.
Vannacht en vanmorgen was het flink fris, maar gelukkig een blauwe lucht en dus zon. Later in de middag trok het dicht met wolken, gelukkig nog geen regen gehad.
De campings hier zijn allemaal grotendeels leeg met veel vast plaatsen. Het sanitair heeft ook zijn mooiste tijd gehad, maar het werkt gelukkig vaak nog wel allemaal (al is het maar net). En in Spanje wel een wc bril en wc papier in tegenstelling tot Frankrijk.
Positie: 42.18274, 2.1965414-09 16:14
Afstand afgelegd: 78km
Hoogtemeters: 1295m
Wat een weersverandering: gisteren 35 graden, vandaag bewolkt, regenwolken, mist en rond de 20 graden. Vannacht al wat regenbuien gehad, dus tent nat ingepakt. Maar het was gelukkig droog. Voor de rest alleen bij de stop bij de supermarkt een regenbui gehad en wat verdwaalde druppels. Dat had ook heel anders kunnen zijn, we hebben geluk gehad vandaag.
De etappe was een echte bergetappe: eerst 1200 meter omhoog en daarna een heel stuk naar beneden. We zitten nu in Ripoll (uitspreken als Ripoj, we kwamen een Nederlander met een lampen armaturen fabriek hier tegen).
Tijdens de beklimming de laatste 11km door de mist gereden, met af en toe een opklaring, best apart. Ook tijdens de beklimming nog een lekke band gekregen; door een punaise! De eerste lekke band sinds jaren en dan meteen op m'n nieuwe fiets... Die het voor de rest prima doet (na wat fijn afstelling van de voorrem).
Positie: 42.45694, 2.6255713-09 16:47
Afstand afgelegd: 69.5km
Hoogtemeters: 946m
De eerste etappe zit er op! Pff, het was weer heet vandaag, ruim boven de 30 graden. We zitten op een camping in Arles-sur-Tech, bijna in Spanje.
De route was best mooi, rustige weggetjes met een paar klimmen erin. Het laatste stuk ging over een oude spoorlijn, die omgebouwd is tot fietspad. Met mooie bruggen over het dal.
Het lijkt er nog niet op, maar morgen zou het moeten gaan regenen. Ben benieuwd, iets minder hoge temperaturen zou wel fijn zijn, regen natuurlijk niet.
Positie: 42.76632, 2.6673712-09 21:06
Morgen beginnen we aan de tocht door de Pyreneeën. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat (op m'n nieuwe fiets).
Net besloten dat we met de klok mee fietsen (vanwege de weersverwachting). Dus eerst op naar Spanje.