Dit jaar gaan we naar Schotland. We beginnen in Fort William en rijden dan een ronde langs de kust omhoog langs de plaatsen Kyle, Ullapool, Durness en daarna via het binnenland (via Inverness en twee nationaal parken) weer terug. We maken daarbij gebruik van de bekende lange afstands routes, welke onder andere te vinden zijn op: Europa fietsers
open kaart in nieuw venster  open kaart in Google Maps Berichten (nieuwste bovenaan):
Positie: 56.80409, -5.0763123-07 16:49
Afstand afgelegd: 108km
Hoogtemeters: 595m
We zijn weer rond en bij ons vertrekpunt in Fort William! Eerste stuk vandaag nog veel over rustige weggetjes, daarna het grootste gedeelte over een hoofdweg. Gelukkig was die weg niet al te druk en konden we goed opschieten. Geen grote of steile klimmen vandaag, wel weer een flinke tegenwind.
We begonnen vandaag nog met flink wat bewolking, maar vanmiddag klaarde het helemaal op en nu zitten we in de zon!
Dat was weer het vakantiefietsen voor dit jaar!
Positie: 57.21234, -3.8251622-07 16:57
Afstand afgelegd: 67km
Hoogtemeters: 788m
Vandaag weer verder op pad. Ondanks de voorspelde regen, was het de hele morgen droog en hadden we af en toe de zon. Wel waaide het hard en hadden we hem tegen. In de middag reden we tegen de buien aan en hebben we besloten in Aviemore op een nieuwe camping te overnachten. We moeten dan morgen wel iets verder, maar dan zou het mooi weer moeten zijn.
De route ging over rustige wegen, voornamelijk langs de Spey rivier, waar veel whiskey destilleerderijen langs staan. Onderweg nog veel fazanten gezien (vandaar ook waarschijnlijk het logo van The Famouse Grouse whiskey).
Positie: 57.47508, -3.1996721-07 17:13
Afstand afgelegd: 102km
Hoogtemeters: 1082m
Gisteren hebben we niet gefietst (behalve dan naar de supermarkt), maar Inverness en de plaatselijke Highlandgames (boomstam werpen, hamer gooien, etc.) bekeken.
Vandaag weer op de fiets, voor een route anders als gepland. We kunnen niet de hele route afmaken en meteen rechtstreeks naar Fort William was ook we weer heel snel en abrupt. We hebben dus een andere route van drie dagen terug verzonnen, met vandaag eerst een stuk over landelijke fietsroute nr 1 en daarna een stuk eigen route. Het was best een mooie route, met heel veel rustige landweggetjes en wat klimmetjes. Op het eind kwamen we in het whiskey destilleerderijen gebied van Schotland, er zijn er hier heel veel. Jammer genoeg kunnen we er geen meer bezoeken, alle tours zitten vol.
Vandaag wel redelijk weer gehad, wolken en af en toe zon en een paar spetters.
Positie: 57.46551, -4.2394819-07 17:36
Afstand afgelegd: 88km
Hoogtemeters: 788m
Wat een verandering! Van uitgestrekte vlaktes, zonder bebouwing, tot een middel grootte stad, met drukke wegen, vreemde fietspaden en stoplichten. We zijn nu in Inverness. De route was vandaag niet echt speciaal, behalve de enorme overgang. Het weer was wisselend, eerst zon, toen donkere wolken en een bui, daarna weer zon.
We zitten nu op een camping midden in Inverness en kunnen van hieruit via een lange, meerdaagse route terug naar het beginpunt of direct in 1 etappe. Afhankelijk van het weer en de zin zullen er voor de ene of de andere kiezen.
Positie: 58.03239, -4.4043118-07 20:17
Afstand afgelegd: 109km
Hoogtemeters: 1213m
Er waren voor vandaag buien en zon voorspelt. We hebben geluk gehad, want we hebben de buien zeker gezien, maar zijn er gelukkig grotendeels omheen gereden! Wel een klein beetje regen gehad, ‘s morgens in het begin en ‘s middags bijna helemaal aan het einde.
Voor de route hebben we het roer om gegooid: we gaan weer naar het zuiden! Eerst nog een stuk langs de kust en toen rechtsaf 50km rechtover eindeloze vlaktes met maar een paar huizen, voor de rest alleen de rustige eenbaansweg, grasweides en hier en daar een bosje. Verder nog wel op en neer, maar niet meer zo steil als eerdere dagen.
Op het stuk naar het zuiden hadden we af en toe flink wind tegen! Moet je dan ook nog omhoog, dan was het soms flink stoempen.
Positie: 58.56943, -4.7470817-07 14:19
Afstand afgelegd: 41km
Hoogtemeters: 462m
Na de lange dag van gisteren, nu dan een korte. Het zou de hele dag licht gaan regenen en dat klopt voorlopig ook nog. Vanmorgen nog wel af en toe droge perioden gehad, maar het regende ook af en toe licht en er was weinig zicht. Dus maar besloten een halve rustdag in te plannen. We zijn nu wel in het noordelijkste puntje van Schotland! Nog een stukje naar het oosten en dan weer terug naar het zuiden.
Positie: 58.35178, -5.1559416-07 18:48
Afstand afgelegd: 104km
Hoogtemeters: 2004m
Vandaag een lange dag, veel hoogtemeters en meer dan 100km. We begonnen zwaar bewolkt en al snel begon het te miezeren, gelukkig waren het buien en klaarde het rond de middag op. Vanmiddag hebben we dus fijn weer in de zon kunnen fietsen!
De route ging het grootste gedeelte van de dag over rustige eenbaanswegen langs de rotsige kust. We hadden veel wisselende, mooie uitzichten, dan weer de zee en de kust, met veel schapen en lammetjes, dan weer de bergen van het binnenland. Wel ging het de hele tijd op en neer, ging hele lange klimmen, maar wel heel veel en soms ook steil, een was er zelfs meer dan 20%, nog net te te fietsen!
Positie: 57.89505, -5.1648115-07 16:50
Afstand afgelegd: 91km
Hoogtemeters: 1205m
En weer een zonnige, warme dag, in de middag wel met wat meer bewolking, maar prima fietsweer!
De route was vandaag niet moeilijk: welgeteld 1 afslag, we hebben het grootste gedeelte van de dag over dezelfde weg gereden, de laatste twintig kilometer gingen over een iets drukkere weg, maar allemaal goed te doen. Dat is wel wat anders als in ons dicht bevolkte Nederland. Onderweg zijn we vandaag ik denk niet meer dan 50 huizen tegengekomen.
De omgeving was afwisselend, eerst nog wat bergen, toen kale laag vlaktes, toen weer bergen en nu zelfs wat bossen. We zitten nu in een groot dorp Ullapool op een grote camping direct aan de kust, weer veel wind dus.
Positie: 57.73268, -5.7008514-07 17:47
Afstand afgelegd: 100km
Hoogtemeters: 1304m
Een mooie, zonnige dag vandaag! Vanmorgen begon nog met wat wolken, maar in de loop van de morgen klaarde het op en hebben we fijn de rest van de dag in de zon kunnen fietsen!
De route was ook mooi. Eerst een stuk langs de kust over een rustige eenbaansweg, wel met veel kleine, maar steile klimmetjes, de hele tijd op en neer dus. Daarna meer door het binnenland, wat glooiender, maar met mooie bergen om ons heen. Daarna weer terug naar de kust, helaas over een iets drukkere weg waar af en toe hard gereden werd.
We staan nu op een kleine camping, met mooi sanitair, aan de kust in Gairloch.
Positie: 57.43218, -5.8124813-07 18:39
Afstand afgelegd: 79km
Hoogtemeters: 1339m
Vandaag met wat miezerregen vertrokken, gelukkig is het de rest van de dag droog gebleven en zagen we heel af en toe nog de zon! Het is wel wat frisser als gisteren.
De route was vandaag wat leuker en gevarieerder als gisteren, over rustigere wegen en aan het eind een echte pas: de steile en bekende Applecross. We staan nu aan de voet weer aan de kust in gelijkgenoemde dorp.
Positie: 57.24532, -5.9182812-07 19:16
Afstand afgelegd: 105km
Hoogtemeters: 1073m
De eerste etappe volbracht! Vanmorgen met wat zon begonnen, de rest van de dag was het bewolkt en aan het einde hadden we wat miezerregen. We zouden eerst met een voetveer direct in het dorp naar de overkant van het meer, maar daar hadden we 45 minuten op moeten wachten en het was zo’n klein schuitje, dat daar lastig twee fietsen op mee konden, helemaal bepakt. Dus maar een stukje omgefietst en over een iets drukkere weg. De omgeving lijkt hier veel op Noorwegen: veel water, kust en bergen.
Vanmiddag ook nog met een echte ferry de oversteek gemaakt om op Isles of Sky uit te komen, daar moesten we helaas wel een uur op wachten.
Het fietsen ging op zich wel prima, even wennen aam het links rijden, maar dat is nu prima te doen.
Positie: 56.79933, -5.0687311-07 20:31
Eindelijk op de start plek van de fietstocht! Gisteren Edinburgh verder bekeken: oa het kasteel en het Schots Nationaal Museum. Vanmorgen verder Schotland in gereden, met twee tussenstops: Fort Rail bridge (een oude stalen trein brug) en Folkirk Wheel (een scheepslift). Daarna nog een heel eind over binnenwegen door steeds heuvelachtiger gebied, naar Fort William, hier laten we de auto staan en beginnen we morgen met fietsen. Het weer is nog niet helemaal top, maar de voorspellingen zien er beter uit.
We zitten nu op een mooie en grote camping in de buurt van de hoogste berg van Schotland: Ben Nevis.
 09-07 17:47
Vandaag weer verder naar het noorden gereisd. Doordat er voor morgen en overmorgen veel regen met onweer en overstromingen is voorspeld, hebben we besloten maar eerst de culturele uitstapjes te doen. We zitten nu dus in Edinburgh.
Vandaag al perioden met regen gehad, bewolkt en temperaturen onder de 18 graden. Dus niet echt zomerweer.
De autoroute ging eerst nog een stuk over de snelweg, door saai landschap, daarna over een enkelbaans provinciale weg door mooier, heuvelachtig, uitgestorven nationaal parken. Leek een beetje op de Ardennen, maar dan met minder bos en meer schapen. We zijn dus al wel Schotland, maar nog even niet op de fiets.
 08-07 20:31
Het eerste berichtje van deze vakantie! We zitten al een tijdje op een camping bij Tuxford, ongeveer halverwege Engeland. Er is niet veel te doen hier, maar voor een nachtje is het prima.
De reis ging prima, een trein eerder als gepland kunnen pakken voor de oversteek van Frankrijk naar Engeland. Daarna was het wel redelijk druk op de snelwegen en wennen aan het links rijden. Morgen weer verder!